Sociaal-emotionele ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen het fijn hebben op school. Als dat zo is kun je je goed ontwikkelen en veel leren. Op Nobelhorst werken we met ZIEN voor de kinderen in de groepen 3 t/m 8. Hiermee volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Hiermee bedoelen we eigenlijk dat we willen weten of uw kind lekker in zijn/haar vel zit. Daar horen een heleboel zaken bij, denk bijvoorbeeld aan: vriendjes hebben, een goed contact met de leerkracht, voor jezelf op kunnen komen, zelfvertrouwen hebben en meer. De leerkrachten moeten hiervoor een aantal vragenlijsten invullen, ook de kinderen zelf vullen hierover vragen in. De uitslag geeft de leerkracht een beeld van het welzijn van uw kind. Ook maken wij gebruik van Somatics. Een instrument dat ons inzicht geeft in de groepsvorming. Kinderen kunnen in dit digitale programma aangeven met wie ze wel of niet graag samenwerken of samen spelen. Als er zorgen om zijn zal dit ook terug te vinden zijn in de uitslag. Uiteraard zal ook hier, indien nodig, aandacht voor zijn in een oudergesprek.

Om in de klas met de kinderen te werken aan een goed verloop van de sociaal-emotionele ontwikkeling werken we met de methode KWINK. Met behulp van KWINK leert uw kind belangrijke lessen voor het leven. Uw kind oefent hiermee zijn/ haar sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt. Ook werken we sinds dit schooljaar op Nobelhorst met de werkwijze van Goed van Start. Zo werken we hard aan een positief groepsklimaat.

De vertrouwenspersoon voor de kinderen is juf Ceciel. De anti-pest coordinator van onze school is juf Els. 

Hier kunt u het Sociaal Veiligheidsplan vinden 

Hier kunt u het Antipest Protocol vinden

Hier kunt u ons Schoolondersteuningsprofiel vinden

Hier kunt u onze Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling vinden